Nieuws

Is beveiligingswerk topsport geworden?
Nogal, beveiligers zijn net bedrijfsatleten. Ze willen de 10 km schaatsen in de tijd van de 500 meter.
Met zoveel impulsen om hen heen is het de kunst om voldoende energie te hebben zodat ze elke dag weer kunnen presteren.
Ook al omdat we langer door moeten werken. Alleen als we ons brein voldoende rust geven en zorgen voor goede voeding, slagen we daar in.

Beter eten en ontspannen
Beter eten en ontspannen maakt beveiligers alerter

Grijp niet meer naar de Snelle Jelle of Vlugge Japie

Is beveiligingswerk topsport geworden?
Nogal, beveiligers zijn net bedrijfsatleten. Ze willen de 10 km schaatsen in de tijd van de 500 meter.
Met zoveel impulsen om hen heen is het de kunst om voldoende energie te hebben zodat ze elke dag weer kunnen presteren. Ook al omdat we langer door moeten werken. Alleen als we ons brein voldoende rust geven en zorgen voor goede voeding, slagen we daar in.

Aan welke knoppen kun je draaien voor een goede nachtdienst?
Beter in balans zijn wordt bereikt door drie dingen: goede roosters, oog voor werkomstandigheden en een gezonde leefstijl.
Voor nachtdiensten, waar beveiligers veel mee te maken hebben, is het belangrijk dat je niet overgeleverd bent aan de Snelle Jelles en de Marsen uit de snoepautomaat. Gezien je energieniveau lever je ’s nachts een grotere prestatie dan overdag.
Zorg er dan dus voor dat je iets goeds eet.

Ik ga de nachtdienst in en neem mee…
Je ziet dat de meeste mensen vier boterhammen in hun broodtrommel meenemen. Stop daar eens wat anders in. In plaats van koolhydraten maken eiwitten het verschil. Dus vul die trommel met een handje noten, een eitje of een kippenpoot of gehaktbal. Eiwitten houden je veel alerter. Wie het probeert, merkt gegarandeerd het verschil. Een andere tip is: houd een powernap voordat je aan je werk begint. Je bent dan geconcentreerder tijdens je dienst en komt daarna beter tot rust.

Gaan slapen zonder te eten is ook geen goed idee?
Inderdaad. Je spijsverteringskanaal is minder actief tijdens de nachtdienst. Dus wie ’s ochtends thuis komt van de dienst, doet er goed aan wat te eten voordat je gaat slapen. Mensen zijn verrast, het lukt nu ineens wel om door te slapen tot 12.00 of 13.00 uur. Voorheen waren ze om 11.30 al weer klaarwakker.

Als je 17 uur achtereen in touw bent, ben je aan het eind van je Latijn?
Klopt. Verdeel de 24 uur in 8 uur slaap, 8 uur werk en 8 uur privé. Wie 17 uur actief is, is net zo alert als iemand achter het stuur met drie glazen bier op. Beveiligers die veel in de auto zitten of achter de balie staan, moeten continu alert en geconcentreerd zijn.  We vergeten met onszelf bezig te zijn, 80% van de mensen die een interventie pleegt merkt de effecten en heeft er plezier van!

 

Bron: https://www.veiligheidraaktiedereen.nl